Kampen om Krigsskolen

Av Ole Rikard Høisæther, styreleder i Stiftelsen Den Gamle Krigsskole

12. oktober 2020 ble en av svært mange merkedager i Den Gamle Krigsskoles lange historie. Den nasjonale kulturskatten med de gule bygningene i Tollbugata 10 representerer et spenn i nasjonens og byens historie fra det tidlige 1600-tallet til vår egen tid. 18. desember 2019 ble splittflagget firt for siste gang på 217 år fra stangen over hovedporten. Det var duket for salg og tømming av flere hundre år gammelt inventar fra hovedhusets praktfulle saler. Staten hadde bestemt seg.

Stortingspolitikere fra Utenriks- og forsvarskomiteen inviterte til møte mandag 12. oktober i Krigsskolen for å fortelle pressen om den siste utviklingen i den lange salgsprosessen. Michael Tetzschner (H) ledet an, og Trine Skei Grande (V), Morten Wold (FrP) og Geir Sigbjørn Toskedal (KrF) holdt sine innlegg. Posisjonspartiene og Fremskrittspartiet ville fortelle at den lange salgsprosessen var stanset. Uken før hadde Jonas Gahr Støre (A) foreslått det samme i Trontaledebatten i Stortinget. Bak seg hadde han lederen i Utenriks- og forsvarskomiteen, Anniken Huitfeldt og andre arbeiderpartipolitikere.

Pressekonferanse H.salen.jpg

Lang forhistorie

Diskusjonene om krigsskole-eiendommens fremtid har pågått i årevis, parallelt med manglende vedlikehold og forfall hvert eneste år i flere tiår. Kontakten mellom bekymrede personer fra Forsvaret og kulturlivet og Forsvarsdepartementet for å finne løsninger, ble brutt da avgjørelsen om salg kom på vårparten i 2018.  Saken kom til pressen i juni, og i august skrev Oslo Byes Vel en debattartikkel i Aftenposten hvor det ble foreslått å etablere en stiftelse for å overta eiendommen. Det gamle kampselskapet hadde reddet Militærhospitalet fra destruksjon i 1962, og etablerte senere en stiftelse for å gjenoppføre det. Løypa var gått opp.

I september 2018 ble det nedsatt en arbeidsgruppe med representanter fra Krigsskolens Venner (alumni-forening for krigsskoleutdannede), Selskabet for Oslo Byes Vel og enkeltpersoner med krigsskolebakgrunn. Målet var å arbeide frem mot etableringen av en stiftelse, som kunne overta eiendommen på vegne av fellesskapet, rehabilitere og åpne for et allment publikum i forskjellige sammenheng. Arbeidsgruppen ble senere supplert med personer som hadde politisk erfaring på toppnivå og innen eiendomsutvikling.

Gruppen etablerte en dialog med Forsvarsbygg, som er departementets eiendomsforvalter for en svært bred eiendomsportefølje i Forsvaret, deriblant kultureiendommen Tollbugata 10. Høsten 2019 ble det åpnet for direkte forhandlinger mellom Forsvarsdepartementet og arbeidsgruppen, og salgsprosessen ble stilt i bero flere ganger i påvente av at den vordende stiftelsen skulle fremlegge et alternativ til overtakelse som departementet fant realistisk og økonomisk robust nok i forhold til rehabilitering og drift. I november 2019 ble eiendommen lagt ut til såkalt «offentlig avklaring», en prosess hvor Staten eller Oslo kommune hadde forkjøpsrett til takst. Selv om Oslo kommune i januar 2020 ba om utsettelse av fristen for å bestemme seg, endte begge med å takke nei til kjøp. Eiendommen var igjen i spill, og nå var det duket for salg i det private markedet. Stiftelsen fikk likevel et nytt handlingsrom, da departementet satt det private salget på vent til 1. april.

Lobby-arbeidet førte frem

Stiftelsen Den Gamle Krigsskole ble etablert 18. desember 2019, samme dag splittflagget ble firt. Kadettsamfundet Krigsskolen sluttet seg til som oppretter av og valgorgan i stiftelsen. Arbeidsgruppen gikk over til å bli stiftelsens styre supplert med en representant fra Kadettsamfundet. Arbeidet for å få støtte i opinionen materialiserte seg i en enorm oppslutning gjennom underskriftskampanjer, opprop fra samfunnspersoner i og utenfor Forsvaret på høyeste nivå og donasjoner av millioner av kroner fra stiftelser, organisasjoner og privatpersoner.

I april satte koronasituasjonen det meste på vent, men stiftelsen leverte etter avtale sin gjennomarbeidete forretningsplan til Forsvarsdepartementet. Den ble godt mottatt både der og i Forsvarsbygg. Etter et møte i juni med Forsvarsbygg var det grunnlag for optimisme i forhold til stiftelsens planer og gjennomføringsevne.

Stor var derfor overraskelsen i stiftelsen (kanskje mer enn skuffelse), da departementet hadde konkludert siste uke i august med at eiendommen skulle legges ut til høystbydende i det private markedet.

Da var det bare en mulighet igjen; Stortingets Utenriks-og forsvarskomité som sto foran budsjettbehandlingen av 2021-budsjettet.

Flertallet av partiene stilte med sine representanter i komiteen til møter i Oslo Byes Vels kontorer og fikk omvisning i Tollbugata 10 gjennom hele september.

Merkedagen 12. oktober kom det endelige svaret, som ble referert over en helside i Aftenposten neste dag: «Regjeringen snur – stanser salg av gammel krigsskole». På illustrasjonen til artikkelen står Michael Tetzschner under portrettet av den gamle offiseren, eidsvollsmannen og statsråden Diderik Hegermann. Hegermann hadde ledet kamper mot svenskenes angrep på Norge i 1814 og fikk æren for at kong Christian Frederik ikke måtte gi seg betingelsesløst gjennom Mossekonvensjonen 14. august.

Av og til nytter det å kjempe for noe som er til beste for alle. Og nå begynner det virkelige arbeidet.

Forrige

Forsvarsdepartementet overdrar Tollbugata 10 for kr. 10,-

Neste

Krigsskolen blir overdratt til stiftelse