Historien

Bygningen til Den Gamle Krigsskole slik vi ser den i dag var knyttet til en rekke ulykkelige eierhistorier før den tilslutt ble gitt til Krigsskolen av Bernt Anker i 1802. Hans bror Jess Anker var nest siste eier og holdt et stort og selskapelig hus fra 1785 til han gikk konkurs i 1798. Samme år ble eiendommen solgt til Pascal Paoli Essendrop, som året etter ble tatt for svindel og pengeforfalskning. Salget til svindleren endte i mildest talt uoversiktlige forhold, og Bernt Anker overtok brorens bo og betalte gjelden hans.

Stiftsamtmann i Akershus fra 1763 Johan Caspar Storm lot den nåværende bygningen oppføre omkring 1770 delvis på samme tufter som Jens Bjelkes gamle kanslergård fra 1630-årene. Bjelke tilegnet seg tomten i 1629.  Storm nedla alle sine embeter i Norge i 1772 og flyttet til København. Prins Carl av Hessen brukte deretter huset til å holde hoff i Christiania, til zahlkasserer Jacob Juel overtok eiendommen. Han ble grepet i svindel og kassemangel i sitt offentlige embete i 1783 og måtte også gi fra seg eiendommen. Bygningen fremstår i dag på tross av manglende vedlikehold og senere påbygninger som det viktigste bevarte rokokkopalé i autentisk bymiljø i Norge.